{"id":26482,"date":"2019-08-02T11:00:56","date_gmt":"2019-08-02T09:00:56","guid":{"rendered":"http:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=26482"},"modified":"2019-08-03T13:26:35","modified_gmt":"2019-08-03T11:26:35","slug":"slowianskie-legendy-w-komiksie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/slowianskie-legendy-w-komiksie\/","title":{"rendered":"S\u0142owia\u0144skie legendy w komiksie"},"content":{"rendered":"\n
Bartosz Adamiak: Dlaczego\nzacz\u0105\u0142e\u015b rysowa\u0107 Wie\u015bka?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Maciej Kisiel:<\/strong> Mo\u017cna \u015bmia\u0142o powiedzie\u0107,\n\u017ce zadecydowa\u0142 przypadek. Pracowa\u0142em w agencji PR \u2013 mia\u0142em zajmowa\u0107 si\u0119 social\nmediami, dodatkowo otrzyma\u0142em propozycj\u0119 prowadzenia na uczelni zaj\u0119\u0107\npo\u015bwi\u0119conych marketingowi szeptanemu. Potrzebowa\u0142em internetowego eksperymentu\ni w\u0142asnych \u201ebada\u0144\u201d w tym temacie. Musia\u0142em jednak zdecydowa\u0107 si\u0119 na co\u015b, co\nznam i co nie b\u0119dzie wymaga\u0142o ode mnie wchodzenia w nowy\ntemat. Po\u0142\u0105czy\u0142em zatem komiks i rekonstrukcj\u0119 historyczn\u0105.<\/p>\n\n\n\n B.A.: A kiedy zrozumia\u0142e\u015b,\n\u017ce to b\u0119dzie co\u015b znacz\u0105cego?<\/strong><\/p>\n\n\n\n M.K.: <\/strong>W\u0142a\u015bciwie do dzisiaj to do\nmnie nie dociera. Pocz\u0105tkowy zamys\u0142 lu\u017anych historyjek rysunkowych ewoluowa\u0142 od\nog\u00f3lno\u015bci do hermetycznego dowcipu tylko dla rekonstruktor\u00f3w. Mimo tego liczba\nos\u00f3b \u015bledz\u0105cych Wie\u015bka si\u0119gn\u0119\u0142a blisko 12 tysi\u0119cy. Co ciekawe i chyba zarazem\nnajcenniejsze, to fakt, \u017ce wok\u00f3\u0142 komiksu zbudowa\u0142a si\u0119 autentyczna spo\u0142eczno\u015b\u0107.\nFani komentuj\u0105, podsy\u0142aj\u0105 pomys\u0142y, inspiracje. To chyba zaanga\u017cowanie ludzi\nzapali\u0142o mi lampk\u0119, \u017ce warto pcha\u0107 to dalej. W ten spos\u00f3b powsta\u0142o ponad 600\nodcink\u00f3w publikowanych w sieci codziennie opr\u00f3cz sob\u00f3t i niedziel \u2013 jak w urz\u0119dzie.<\/p>\n\n\n\n B.A.: Powiedzia\u0142e\u015b, \u017ce by\u0142o\nto skierowane do rekonstruktor\u00f3w. Kim s\u0105 i dlaczego akurat do nich?<\/strong><\/p>\n\n\n\n M.K.:<\/strong> Chodzi o rekonstruktor\u00f3w\nhistorycznych \u2013 ludzi, kt\u00f3rych pasj\u0105 jest historia ze wszelkimi niuansami \u017cycia\ncodziennego. To ci szale\u0144cy, kt\u00f3rzy odtwarzaj\u0105 historyczne stroje, narz\u0119dzia i\nbro\u0144 \u2013 ci, kt\u00f3rzy na sto krok\u00f3w s\u0105 w stanie rozpozna\u0107, czy ciuch by\u0142 uszyty\nr\u0119cznie, czy maszynowo, i na jakim znalezisku archeologicznym zosta\u0142 oparty.\nJako \u017ce do\u015b\u0107 dawno te\u017c wpad\u0142em w to towarzystwo i znam je ca\u0142kiem dobrze,\nsta\u0142em si\u0119 komentatorem tego (p\u00f3\u0142)\u015bwiatka. Oczywi\u015bcie \u017carty nie mia\u0142y na celu\nnikogo obra\u017ca\u0107 \u2013 by\u0142y raczej uwypukleniem tego, z czym pasjonaci historii\nnajcz\u0119\u015bciej si\u0119 borykaj\u0105. Wiesz, jest moda na bio i eko, ale to rekonstruktorzy\nprze\u017cywaj\u0105 prawdziw\u0105 zgroz\u0119 na my\u015bl o tkaninie z lnu z domieszkami. I w\u0142a\u015bnie\nst\u0105d tytu\u0142 projektu \u2013 \u201eMroki \u015bredniowiecza\u201d. W \u017cargonie rekonstrukcyjnym\n\u201emroczy\u0107\u201d znaczy oszukiwa\u0107 \u2013 wprowadza\u0107 do epoki elementy niezgodne.\nNajbardziej jaskrawy przyk\u0142ad \u2013 zamiast ubra\u0107 stylowe ci\u017cemki oparte na\nkonkretnym wykopalisku, owijasz glany futerkiem znalezionym w maminej szafie.\nWiesiek skupia w sobie to wszystko i pokazuje codzienno\u015b\u0107 rekonstruktora \u2013\nr\u00f3wnie\u017c w zderzeniu si\u0119 z laikami, go\u015b\u0107mi inscenizacji historycznych. W skr\u00f3cie\ndowcip hermetyczny do b\u00f3lu i przeznaczony dla ludzi, kt\u00f3rzy je\u017cd\u017c\u0105 do lasu z\nmeblami. Sam s\u0142yszysz, jak to brzmi.<\/p>\n\n\n\n B.A.: Komiks pe\u0142nometra\u017cowy\nb\u0119dzie tak\u017ce o rekonstrukcji historycznej?<\/strong><\/p>\n\n\n\n M.K.:<\/strong> Nie. Podszed\u0142em do tego projektowo. \u201eWies\u0142aw, czyli mroki\n\u015bredniowiecza\u201d i \u201eWies\u0142aw. Ba\u015bnie s\u0142owia\u0144skie\u201d to dwa r\u00f3\u017cne byty, kt\u00f3re spaja\njedynie bohater i bardzo og\u00f3lnie rozumiany klimat wczesnego \u015bredniowiecza.\nKomiksy paskowe mia\u0142y specyficzny humor i specyficzn\u0105 grup\u0119 odbiorc\u00f3w. Powsta\u0142o\nponad 600 odcink\u00f3w, z kt\u00f3rych najciekawsze zosta\u0142y ju\u017c wydane w formie\nksi\u0105\u017ckowej, ale zawsze marzy\u0142em o wersji pe\u0142nometra\u017cowej. Pocz\u0105tkowo stworzy\u0142em\ndwa scenariusze, kt\u00f3re dotyczy\u0142y rekonstrukcji. By\u0142y ciekawe, ale zbyt\nhermetyczne \u2013 z punktu widzenia szerszego odbiorcy nie do przyj\u0119cia.\nScenariusze posz\u0142y do kosza. Na szcz\u0119\u015bcie! Bo pewnego dnia \u2013 si\u0119gaj\u0105c do\ndomowej biblioteczki \u2013 przypomnia\u0142em sobie o tym, \u017ce od zawsze kr\u0119ci\u0142a mnie\nbajka, jej rola w kulturze i przede wszystkim jej intertekstualna pojemno\u015b\u0107.\nJeszcze na studiach wci\u0105gn\u0119\u0142a mnie \u201eMorfologia bajki\u201d W\u0142adimira Proppa, kt\u00f3r\u0105 \u2013\nz ukochan\u0105 profesor Teres\u0105 Walas \u2013 wa\u0142kowali\u015bmy na wszelkie mo\u017cliwe sposoby. Ju\u017c\nwtedy zrozumia\u0142em, \u017ce intryguj\u0105 mnie legendy, bajki i procesy, w kt\u00f3rych\npowstaj\u0105. Teraz znalaz\u0142em narz\u0119dzie, \u017ceby si\u0119 tym pobawi\u0107. Nie b\u0119d\u0119 rozgadywa\u0142\nsi\u0119 na temat filozofii kognitywnego poznawania \u015bwiata i znacze\u0144\nintertekstualno\u015bci (\u015bmiech<\/em>). Wa\u017cne, \u017ce bior\u0105c na warsztat motywy\nkonkretnej bajki, mog\u0119 odnale\u017a\u0107 w niej motywy znane z innej i rozbudowa\u0107 je o\njeszcze inne. Troch\u0119 jak Sapkowski w opowiadaniach wied\u017ami\u0144skich. Prze\u0142amywanie\ntych konwencji zawsze na mnie dzia\u0142a\u0142o. Do dzi\u015b kultowa jest dla mnie trylogia\nPana Kleksa, a przecie\u017c Brzechwa robi\u0142 to, o czym m\u00f3wi\u0119, zanim crossovery sta\u0142y\nsi\u0119 modne (\u015bmiech<\/em>).<\/p>\n\n\n\n B.A.: Wi\u0119c o czym b\u0119dzie\npe\u0142nometra\u017cowy Wiesiek?<\/strong><\/p>\n\n\n\n M.K.: <\/strong>M\u00f3wi\u0105c najbardziej\nskr\u00f3towo, wzi\u0105\u0142em na warsztat jedn\u0105 z mniej znanych ba\u015bni S\u0142owian Zachodnich ze\nzbioru \u201e\u015apiewaj\u0105ca Lipka\u201d, zrobi\u0142em z niej fabularn\u0105 baz\u0119 do swojej opowie\u015bci i\nw\u0142\u0105czy\u0142em w ni\u0105 Wie\u015bka jako g\u0142\u00f3wnego aktora. Jako najm\u0142odszy syn s\u0142owia\u0144skiego\nw\u0142adcy podejmuje si\u0119 pr\u00f3by rozwik\u0142ania zagadki znikaj\u0105cych jab\u0142ek, co daje\npocz\u0105tek jego niezwyk\u0142ej przygodzie. Ruszaj\u0105c w daleki \u015bwiat, Wies\u0142aw zmuszony\njest stawi\u0107 czo\u0142a wiki\u0144skim rabusiom, a dzi\u0119ki sprytowi i odrobinie szcz\u0119\u015bcia\ndo jego kompanii do\u0142\u0105cza\u0107 b\u0119d\u0105 nowi, niecodzienni druhowie. Jak to w ba\u015bniach\nbywa, przewrotny los nie oszcz\u0119dzi podr\u00f3\u017cnikom niespodzianek. Czy tylko\nniemi\u0142ych? To ju\u017c czytelnicy musz\u0105 oceni\u0107 sami.<\/p>\n\n\n\n W ca\u0142ej tej opowie\u015bci chcia\u0142em bazowa\u0107 na oryginalnych \u017ar\u00f3d\u0142ach\npisanych b\u0105d\u017a te\u017c motywach udokumentowanych przez badaczy. Nie chcia\u0142em bardzo\nzmy\u015bla\u0107 i tworzy\u0107 \u015bwiata na nowo. G\u0142\u00f3wna ni\u0107 fabularna jest pretekstem do\nwplecenia innych historii, powodem do \u017conglowania nimi. Chcia\u0142em stworzy\u0107 co\u015b, co\nna poziomie koncepcyjnym zbli\u017ca\u0142oby si\u0119 do majstersztyku ostatnich lat, czyli\nscenariusza do wied\u017ami\u0144skiego \u201eSerca z kamienia\u201d stworzonego przez zesp\u00f3\u0142 CD\nProject Red. W komiksie pojawiaj\u0105 si\u0119 zatem starzy bogowie, szeptuchy,\npoga\u0144skie plemiona, ale tak\u017ce misjonarze i najzwyklejsze \u201echrze\u015bcija\u0144skie\u201d\ndiab\u0142y znane z lokalnych poda\u0144.<\/p>\n\n\n\n