{"id":26351,"date":"2019-07-24T11:23:16","date_gmt":"2019-07-24T09:23:16","guid":{"rendered":"http:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=26351"},"modified":"2019-07-24T11:23:20","modified_gmt":"2019-07-24T09:23:20","slug":"koleja-na-wroclawski-rynek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/koleja-na-wroclawski-rynek\/","title":{"rendered":"Kolej\u0105 na wroc\u0142awski Rynek?"},"content":{"rendered":"\n
Dworzec ma obs\u0142ugiwa\u0107 ca\u0142y regionalny i aglomeracyjny ruch\nkolejowy. Przebudowie ma ulec tak\u017ce wroc\u0142awski w\u0119ze\u0142 kolejowy tak aby z Dworca\n\u015awiebodzkiego mo\u017cna by\u0142o dojecha\u0107 pod lotnisko. Bardzo mo\u017cliwe \u017ce plany obejm\u0105\ntak\u017ce zbudowanie linii \u015brednicowej przez centrum Wroc\u0142awia, kt\u00f3ra po\u0142\u0105czy\nDworzec \u015awiebodzki z Dworcem Nadodrze przez Rynek i Plac Grunwaldzki. Co z tych\nplan\u00f3w wyniknie, czas poka\u017ce. Warto przy tym spojrze\u0107 na zawi\u0142\u0105 histori\u0119 najstarszego\ndzi\u015b wroc\u0142awskiego dworca i jego okolic.<\/p>\n\n\n\n
Historia Dworca \u015awiebodzkiego zaczyna si\u0119 w 1837 r. Wtedy to\nrozpocz\u0119to budow\u0119 dworca do tworzonej nowej linii kolejowej z Wroc\u0142awia do\n\u015awiebodzic. Inwestorem zar\u00f3wno trasy jak\ni dworca by\u0142 wroc\u0142awski kupiec i przedsi\u0119biorca Gustav Heinrich von Ruffer.\nWykonawc\u0105 inwestycji by\u0142a prywatna inicjatywa Towarzystwo Kolei\nWroc\u0142awsko-\u015awidnicko-\u015awiebodzickiej. Budow\u0119\ndworca uko\u0144czono ju\u017c 28 pa\u017adziernika 1843 r. Zawrotne t\u0119po budowy jak na\n\u00f3wczesne czasy t\u0142umaczy fakt bardzo zawzi\u0119tej konkurencji. W tym samym czasie\nbowiem budowano Dworzec G\u00f3rno\u015bl\u0105ski i lini\u0119 kolejow\u0105 z Wroc\u0142awia do O\u0142awy,\nprzed\u0142u\u017con\u0105 w kr\u00f3tkim czasie do Brzegu i Opola. Dworzec \u015awiebodzki uko\u0144czono\nwi\u0119c rok i kilka miesi\u0119cy po otwarciu pierwszej linii kolejowej na \u015al\u0105sku w\n1842 r. z Wroc\u0142awia do O\u0142awy. Uroczyste otwarcie Dworca \u015awiebodzkiego by\u0142o\nspor\u0105 atrakcj\u0105 dla wroc\u0142awian. Drug\u0105 na \u015al\u0105sku lini\u0119 kolejow\u0105, z Wroc\u0142awia do\n\u015awiebodzic, mo\u017cna by\u0142o podr\u00f3\u017cowa\u0107 zar\u00f3wno w pierwszej klasie, zarezerwowanej\ndla arystokracji, jak i w drugiej i trzeciej klasie. Wagony w tej ostatniej\nby\u0142y pozbawione dachu. Poci\u0105g mimo, \u017ce porusza\u0142 si\u0119 z pr\u0119dko\u015bci\u0105 30 km\/h to i\ntak by\u0142 najszybsz\u0105 \u00f3wcze\u015bnie form\u0105 komunikacji z Wroc\u0142awia do \u015awiebodzic. <\/p>\n\n\n\n