{"id":225316,"date":"2020-01-13T13:05:03","date_gmt":"2020-01-13T12:05:03","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=225316"},"modified":"2020-01-13T13:23:51","modified_gmt":"2020-01-13T12:23:51","slug":"aleja-srodmiescia-poludniowego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/aleja-srodmiescia-poludniowego\/","title":{"rendered":"Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego. Nowa trasa pozwoli omin\u0105\u0107 centrum miasta"},"content":{"rendered":"\n

Magistrat planuje budow\u0119 Alei \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego, kiedy\u015b okre\u015blanej jako \u015ar\u00f3dmiejska Trasa Po\u0142udniowa, kt\u00f3ra ma po\u0142\u0105czy\u0107 m.in. ulic\u0119 Grabiszy\u0144sk\u0105 z placem Strzegomskim. – To ulica planowana jako alternatywa dla dojazd\u00f3w w rejonie \u015ar\u00f3dmie\u015bcia z omini\u0119ciem historycznego centrum – t\u0142umacz\u0105 urz\u0119dnicy.<\/h2>\n\n\n\n

O to, jaka jest aktualna koncepcja po\u0142\u0105czenia drogowego ulicy Grabiszy\u0144skiej z okolicami placu Strzegomskiego zapyta\u0142 ostatnio prezydenta Wroc\u0142awia radny miejski Micha\u0142 Kurczewski. <\/p>\n\n\n\n

Jaki przebieg jest obecnie brany pod uwag\u0119? W przesz\u0142o\u015bci planowano to zrobi\u0107 przy pomocy tzw. \u015ar\u00f3dmiejskiej Trasy Po\u0142udniowej<\/em> – przypomina Micha\u0142 Kurczewski<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Pytanie radnego by\u0142o zwi\u0105zane z planowan\u0105 budow\u0105 \u0142\u0105cznika pieszo-rowerowego mi\u0119dzy ulic\u0105 G\u00f3ralsk\u0105 i T\u0119czow\u0105, uj\u0119tego w opracowywanych Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego dla tych teren\u00f3w. Na zapytanie odpowiedzia\u0142a El\u017cbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu w magistracie.<\/p>\n\n\n\n

Jak t\u0142umaczy urz\u0119dniczka, w projekcie planu 635 wyznaczono teren komunikacyjny na przed\u0142u\u017ceniu ul. G\u00f3ralskiej, a\u017c do styku z granic\u0105 teren\u00f3w kolejowych obejmuj\u0105c dzia\u0142ki gminne oraz cz\u0119\u015b\u0107 dzia\u0142ki b\u0119d\u0105cej w u\u017cytkowaniu wieczystym podmiot\u00f3w prywatnych. Za\u015b w planie 716 wyznaczony zostanie teren celu publicznego na przed\u0142u\u017ceniu ul. T\u0119czowej i obejmie on dzia\u0142ki b\u0119d\u0105ce obecnie w u\u017cytkowaniu wieczystym PKP oraz sp\u00f3\u0142ki prywatnej.<\/p>\n\n\n\n

Dzi\u0119ki temu na tych terenach mo\u017cliwa b\u0119dzie realizacja celu publicznego w postaci ci\u0105gu pieszo-rowerowego. Dodatkowo rezerwa zosta\u0142a wyznaczona tak, \u017ce umo\u017cliwia w razie potrzeby tak\u017ce zrealizowanie \u0142\u0105cznika drogowego, na kt\u00f3ry w 2011 r. ZDIUM wykona\u0142 dokumentacj\u0119 projektow\u0105<\/em> – wyja\u015bnia El\u017cbieta Urbanek<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n

Uk\u0142ad plan\u00f3w i powi\u0105zanie pieszo-rowerowe pokazuje poni\u017cszy szkic.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego ominie centrum<\/h3>\n\n\n\n

El\u017cbieta Urbanek podkre\u015bla, \u017ce wspomniany \u0142\u0105cznik rozpatrywany by\u0142 wy\u0142\u0105cznie jako rozwi\u0105zanie tymczasowe – do czasu realizacji elementu podstawowego w sieci drogowej, jakim jest Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego. Jej przebieg jest okre\u015blony w Studium uwarunkowa\u0144 i kierunk\u00f3w zagospodarowania przestrzennego Wroc\u0142awia, uchwalonym w styczniu 2018 roku.<\/p>\n\n\n\n

Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego jest to ulica okre\u015blana w poprzednim Studium jako \u015ar\u00f3dmiejska Trasa Po\u0142udniowa. Jej przebieg w obecnym Studium nie uleg\u0142 zmianie i nadal jest to ulica planowana jako alternatywa dla dojazd\u00f3w w rejonie \u015ar\u00f3dmie\u015bcia z omini\u0119ciem historycznego centrum. Planowana Aleja \u0142\u0105czy\u0107 ma m.in. ulic\u0119 Grabiszy\u0144sk\u0105 z placem Strzegomskim<\/em> – wyja\u015bnia El\u017cbieta Urbanek<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Jak t\u0142umaczy urz\u0119dniczka, projekt planu nr 635 wyznacza dla tej trasy odpowiedniej szeroko\u015bci teren, kt\u00f3ry jest kontynuacj\u0105 teren\u00f3w wskazanych w obowi\u0105zuj\u0105cych ju\u017c planach miejscowych po stronie po\u0142udniowej teren\u00f3w kolejowych. Projekt planu nr 635 w wyznaczonym korytarzu celu publicznego przewiduje prowadzenie ulicy wraz z komunikacj\u0105 zbiorow\u0105 oraz obustronne ci\u0105gi piesze i rowerowe. <\/p>\n\n\n\n

Dla uzyskania charakteru alejowego zosta\u0142y przewidziane obustronne pasy zieleni o szeroko\u015bci umo\u017cliwiaj\u0105cej posadzenie szpaleru drzew<\/em> – dodaje El\u017cbieta Urbanek<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Zaznaczmy, \u017ce na razie budowa tej trasy nie jest uj\u0119ta w planach inwestycyjnych miasta. Trwaj\u0105 obecnie prace nad Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na lata 2020-2030<\/a> – niewykluczone, \u017ce znajdzie si\u0119 w nim r\u00f3wnie\u017c Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego. Na poni\u017cszej mapie przebieg planowanej trasy zaznaczony zosta\u0142 symbolem Z29.<\/p>\n\n\n\n

\"Aleja
Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Z T\u0119czowej na plac Strzegomski<\/h3>\n\n\n\n

O planach budowy Alei \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego informowali\u015bmy ju\u017c wiosn\u0105 2018 roku, gdy prezentowali\u015bmy przygotowan\u0105 przez urz\u0119dnik\u00f3w koncepcj\u0119 Nowego \u015ar\u00f3dmie\u015bcia \u015awiebodzkiego<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego po\u0142\u0105czy okolice ulicy T\u0119czowej i Szpitalnej z placem Strzegomskim, a ulica Noworobotnicza b\u0119dzie biec wzd\u0142u\u017c planowanej trasy tramwaju na Nowy Dw\u00f3r, od placu Orl\u0105t Lwowskich na zach\u00f3d. W rejonie Alei \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego planujemy te\u017c nowy plac<\/em> \u2013 t\u0142umaczy\u0142 nam Przemys\u0142aw Matyja<\/strong> z Biura Rozwoju Wroc\u0142awia.<\/p>\n\n\n\n

Jak wspomnieli\u015bmy wy\u017cej, Aleja \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego ma pokrywa\u0107 si\u0119 z planowanym wiele lat temu przebiegiem fragmentu \u015ar\u00f3dmiejskiej Trasy Po\u0142udniowej, czyli drogi, kt\u00f3ra wedle pierwotnej wizji urz\u0119dnik\u00f3w mia\u0142a prowadzi\u0107 od placu Spo\u0142ecznego, m.in. przez ulic\u0119 Pu\u0142askiego, Dyrekcyjn\u0105, Szcz\u0119\u015bliw\u0105 i Szpitaln\u0105, a\u017c do placu Strzegomskiego.<\/p>\n\n\n\n

Urz\u0119dnicy, tworz\u0105c koncepcj\u0119, uwzgl\u0119dnili ewentualne przywr\u00f3cenie ruchu poci\u0105g\u00f3w na Dworzec \u015awiebodzki<\/a>. Planuj\u0105c Alej\u0119 \u015ar\u00f3dmie\u015bcia Po\u0142udniowego, na razie nie rozstrzygali, czy ma ona biec wiaduktem nad torami kolejowymi, czy te\u017c mo\u017ce to poci\u0105gi b\u0119d\u0105 doje\u017cd\u017ca\u0107 do \u015awiebodzkiego w zag\u0142\u0119bieniu albo tunelem.<\/p>\n\n\n\n