{"id":21424,"date":"2018-08-01T12:59:21","date_gmt":"2018-08-01T10:59:21","guid":{"rendered":"http:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=21424"},"modified":"2018-08-01T13:01:55","modified_gmt":"2018-08-01T11:01:55","slug":"wykolejone-miasto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/wykolejone-miasto\/","title":{"rendered":"Wykolejone miasto"},"content":{"rendered":"
Wroc\u0142awska komunikacja miejska nie ma w\u015br\u00f3d mieszka\u0144c\u00f3w najlepszej opinii. Warto chocia\u017cby wspomnie\u0107 grup\u0119 na Facebooku \u201eKorespondenci MPK Wroc\u0142aw\u201d. Powsta\u0142a dlatego, \u017ce autor fanpage\u2019u z nieco wulgarniejsz\u0105 nazw\u0105 nie by\u0142 w stanie publikowa\u0107 wszystkich zg\u0142osze\u0144, kt\u00f3re otrzymywa\u0142. I nic dziwnego: codziennie pojawia si\u0119 \u015brednio 5 post\u00f3w pokazuj\u0105cych r\u00f3\u017cne awarie miejskiej komunikacji. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich dokumentowana jest zdj\u0119ciami.<\/p>\n
Mniej wi\u0119cej po\u0142owa dotyczy tramwaj\u00f3w. To rzadko s\u0105 spektakularne wypadki czy kolizje. Najcz\u0119\u015bciej widzimy awari\u0119, czasem niegro\u017ane st\u0142uczki. Nie zmienia to jednak faktu, \u017ce jest ich du\u017co. Troch\u0119 za du\u017co. Samo MPK przyznaje, \u017ce od pocz\u0105tku stycznia do po\u0142owy czerwca tramwaje wykolei\u0142y si\u0119 44 razy, czyli mniej wi\u0119cej raz na 8 dni. \u017badnych gro\u017aniejszych uraz\u00f3w, o ofiarach ju\u017c nie m\u00f3wi\u0105c. Jak na p\u00f3\u0142 miliona kurs\u00f3w i miasto wielko\u015bci Wroc\u0142awia nie wydaje si\u0119 tak \u017ale. No w\u0142a\u015bnie \u2013 wydaje si\u0119.<\/p>\n
Coraz gorszy stan torowisk<\/strong><\/p>\n Awaria tramwaju jest o tyle uci\u0105\u017cliwa, \u017ce wykolejonego albo uszkodzonego wozu inne nie omin\u0105. Pojazd, kt\u00f3ry stanie na wysoko\u015bci ulicy Strzegomskiej, odcina ruch szynowy na ca\u0142ym zachodzie miasta. Odcinek mi\u0119dzy przystankami Plac Strzegomski (Muzeum Wsp\u00f3\u0142czesne) a Jana Paw\u0142a II to najbardziej znane, ale niejedyne w\u0105skie gard\u0142o wroc\u0142awskich torowisk, kt\u00f3rych stan pozostawia wiele do \u017cyczenia. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 motorniczych, z kt\u00f3rymi rozmawia\u0142em, narzeka\u0142a na stan, w jakim si\u0119 znajduj\u0105.<\/p>\n \u2013 Wroc\u0142awskie tramwaje i torowiska powinien finansowa\u0107 ko\u015bci\u00f3\u0142. Nic tak bardzo nie wp\u0142ywa na wzrost religijno\u015bci, jak ta praca \u2013 udaj\u0119, \u017ce nie rozumiem, chocia\u017c znam to powiedzenie: \u201eJak masz jecha\u0107 po niekt\u00f3rych trasach, to zaczynasz od modlitwy\u201d.<\/p>\n Nie przecz\u0119: brzmi to do\u015b\u0107 upiornie. Dane Zarz\u0105du Dr\u00f3g i Utrzymania Miasta r\u00f3wnie\u017c nie s\u0105 buduj\u0105ce. W latach 2011-2015 d\u0142ugo\u015b\u0107 tor\u00f3w w stanie bardzo dobrym i dobrym wynosi\u0142a oko\u0142o 75%. W z\u0142ym i bardzo z\u0142ym stanie by\u0142o oko\u0142o 6% tor\u00f3w. Obecnie w dobrym i bardzo dobrym stanie mamy 55,62% torowisk, czyli nast\u0105pi\u0142 spadek o 20%. D\u0142ugo\u015b\u0107 z\u0142ych i bardzo z\u0142ych zwi\u0119kszy\u0142a si\u0119 dwukrotnie.<\/p>\n I to w\u0142a\u015bnie stan tor\u00f3w MPK obwinia za wi\u0119kszo\u015b\u0107 wykoleje\u0144 tramwaj\u00f3w. Z winy motorniczych mia\u0142o doj\u015b\u0107 jedynie do dw\u00f3ch z nich. ZDiUM widzi to dok\u0142adnie odwrotnie, jako g\u0142\u00f3wny pow\u00f3d podaj\u0105c pr\u0119dko\u015b\u0107 pojazdu w stosunku do geometrii i stanu torowiska.<\/p>\n Znowu troch\u0119 liczb. W 2016 roku stan torowisk mia\u0142 by\u0107 powodem mniej ni\u017c po\u0142owy wykoleje\u0144, a w 2017 r. oko\u0142o 1\/3.<\/p>\n <\/a><\/p>\n Pieni\u0105dze to nie wszystko, ale wszystko bez pieni\u0119dzy to…<\/strong><\/p>\n \u2013 Torowiska s\u0105, jakie s\u0105, i inne nie b\u0119d\u0105. Pieni\u0105dze s\u0105 w mie\u015bcie na wszystko. Na rze\u017aby, podw\u00f3rka, fontanny, imprezy, tylko nie na transport \u2013 sporo motorniczych dostrzega, gdzie jest \u017ar\u00f3d\u0142o problemu. \u2013 A jak ju\u017c s\u0105, to wydaj\u0105 je urz\u0119dnicy, a nie specjali\u015bci. Teraz znowu mamy kupi\u0107 nowe tramwaje. I bardzo dobrze, bo Konstale lada moment si\u0119 rozlec\u0105. Ale te nowe maszyny musz\u0105 mie\u0107 na czym je\u017adzi\u0107. Teraz to jest tak, jakby kto\u015b kupi\u0142 nowy samoch\u00f3d do je\u017cd\u017cenia po drodze szutrowej.<\/p>\n Trudno si\u0119 z tym nie zgodzi\u0107. Ale warto przyjrze\u0107 si\u0119 liczbom. ZDiUM dysponuje w 2018 roku 14 milionami z\u0142otych na utrzymanie i konserwacj\u0119 torowisk. To znacznie wi\u0119cej ni\u017c w poprzednich latach, ale wci\u0105\u017c trzeba za to utrzyma\u0107 196 kilometr\u00f3w tor\u00f3w, 467 zwrotnic i 322 rozjazdy. Powoli przestaj\u0119 si\u0119 dziwi\u0107, \u017ce tory s\u0105 w takim stanie.<\/p>\n \u2013 Ani z torami, ani z tramwajami nie jest dobrze i nigdy nie by\u0142o dobrze. S\u0105 gorsze odcinki, na kt\u00f3rych trzeba zwolni\u0107 i uwa\u017ca\u0107. Pewnie, \u017ce nie powinno tak by\u0107, ale tak jest \u2013 od starszych motorniczych mo\u017cna us\u0142ysze\u0107 wi\u0119cej zrozumienia dla stanu tor\u00f3w. I nieco samokrytyki. \u2013 Troch\u0119 winy jest po naszej stronie. Mamy coraz lepsze i szybsze wozy. No i niekt\u00f3rzy z nas naprawd\u0119 je\u017cd\u017c\u0105 troch\u0119 za szybko i zbyt nieuwa\u017cnie. Wtedy wystarcz\u0105 nawet niewielkie problemy z szynami czy zwrotnicami i robi si\u0119 nieciekawie. Potem jest przepychanka mi\u0119dzy MPK a ZDiUM-em, czyja to wina. Tor\u00f3w, bo s\u0105 w z\u0142ym stanie. Tylko \u017ce tory to martwy kawa\u0142 stali, a motorniczy to cz\u0142owiek.<\/p>\n Pewnie jest w tym sporo racji. Tylko jako\u015b nie bardzo chce mi si\u0119 wierzy\u0107, \u017ceby motorniczowie je\u017adzili zbyt szybko i nara\u017cali si\u0119 na wypadki dla samej przyjemno\u015bci szybkiej jazdy.<\/p>\n