<\/a><\/p>\nWymiana taboru i\u00a0elektryczne autobusy<\/strong> \nPo Wroc\u0142awiu je\u017adzi 296 niskopod\u0142ogowych autobus\u00f3w i\u00a0225 tramwaj\u00f3w, w\u00a0tym 104 z\u00a0nisk\u0105 pod\u0142og\u0105. MPK, miejska sp\u00f3\u0142ka zajmuj\u0105ca si\u0119 na zlecenie miasta przewozami, planuje systematyczn\u0105 wymian\u0119 taboru. \n\u2013 Obecnie sp\u00f3\u0142ka czeka na dostaw\u0119 60 autobus\u00f3w marki Mercedes Citaro. Po mie\u015bcie je\u017adzi ju\u017c 11 dodatkowych autobus\u00f3w MAN Lion\u2019s City podwykonawcy, firmy Michalczewski. MPK jest w\u00a0trakcie przetargu na zakup kolejnych 50 autobus\u00f3w. Tym razem nie b\u0119dzie to dzier\u017cawa, jak w\u00a0przypadku mercedes\u00f3w, ale zakup \u2013 m\u00f3wi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka prasowa MPK. \u015arodki na zakup pojazd\u00f3w pochodzi\u0107 b\u0119d\u0105 w\u00a063 proc. z\u00a0unijnego dofinansowania przeznaczonego na obni\u017cenie emisji szkodliwych gaz\u00f3w. Mo\u017cliwe jest r\u00f3wnie\u017c uruchomienie linii elektrycznych.<\/p>\n\u2013 MPK Wroc\u0142aw wraz Miastem Wroc\u0142aw podpisa\u0142o tr\u00f3jstronne porozumienie z\u00a0Narodowym Centrum Bada\u0144 i\u00a0Rozwoju, w\u00a0efekcie kt\u00f3rego do Wroc\u0142awia maj\u0105 trafi\u0107 autobusy elektryczne. Na pocz\u0105tek siedem sztuk, z\u00a0opcj\u0105 zakupu nawet 50 pojazd\u00f3w. Warunkiem jest to, by rz\u0105d spe\u0142ni\u0142 swoje obietnice opracowania wraz z\u00a0producentami takiego autobusu, kt\u00f3ry b\u0119dzie spe\u0142nia\u0142 wymogi techniczne przewo\u017anik\u00f3w i\u00a0b\u0119dzie dost\u0119pny cenowo. Je\u015bli rz\u0105d wywi\u0105\u017ce si\u0119 ze swojej cz\u0119\u015bci porozumienia, MPK mo\u017ce uruchomi\u0107 pierwsz\u0105 lini\u0119 autobusu elektrycznego we Wroc\u0142awiu ju\u017c w\u00a02019 roku \u2013 deklaruje Agnieszka Korzeniowska. \nProwadzone s\u0105 r\u00f3wnie\u017c rozmowy dotycz\u0105ce zakupu 39 nowych tramwaj\u00f3w z\u00a0opcj\u0105 rozszerzenia zam\u00f3wienia do 87 sztuk, ale nie ma wyznaczonych \u017cadnych termin\u00f3w realizacji takiej inwestycji.<\/p>\n
Za ma\u0142o pieni\u0119dzy<\/strong> \nKomunikacja zbiorowa to jedno z\u00a0najwa\u017cniejszych p\u00f3l funkcjonowania du\u017cego miasta. \u017beby dzia\u0142a\u0142a sprawnie, by mo\u017cliwe by\u0142y inwestycje i\u00a0rozw\u00f3j, potrzebne s\u0105 pieni\u0105dze. I\u00a0tu, niestety, Wroc\u0142aw odbiega od innych du\u017cych polskich miast. Spo\u015br\u00f3d Gda\u0144ska, Krakowa i\u00a0Poznania (Warszawa jest odr\u0119bn\u0105 kategori\u0105) to Wroc\u0142aw zaplanowa\u0142 w\u00a0tym roku najni\u017csze wydatki na Lokalny Transport Zbiorowy: Gda\u0144sk przeznacza na ten cel 489,39 mln z\u0142, Krak\u00f3w 520,24 mln z\u0142, Pozna\u0144 668,64 mln z\u0142, a\u00a0stolica Dolnego \u015al\u0105ska jedynie 447,18 mln z\u0142. \nCo gorsza, nie jest to tylko kwestia jednego roku, ale sta\u0142y trend. Od roku 2015 do 2018, zgodnie z\u00a0przyjmowanymi przez samorz\u0105dy bud\u017cetami, Wroc\u0142aw znalaz\u0142 si\u0119 na ko\u0144cu tej listy. W\u00a0planach finansowych Wroc\u0142awia zapisano \u0142\u0105cznie 1 597 mln z\u0142, Gda\u0144ska 1 602 mln z\u0142, Krakowa 1 958 mln z\u0142, a\u00a0Poznania a\u017c 2 312 mln z\u0142. Czyli w\u00a0okresie ostatnich czterech lat Pozna\u0144 wydawa\u0142 na komunikacj\u0119 zbiorow\u0105 o\u00a0715 mln z\u0142 wi\u0119cej ni\u017c nasze miasto! To ogromna r\u00f3\u017cnica. Te pieni\u0105dze przek\u0142adaj\u0105 si\u0119 na jako\u015b\u0107, a\u00a0przecie\u017c od jako\u015bci transportu publicznego w\u00a0ogromnej mierze uzale\u017cniony jest komfort \u017cycia mieszka\u0144c\u00f3w czy atrakcyjno\u015b\u0107 miasta dla przyjezdnych.<\/p>\nKomentuje Patryk Wild,\u00a0<\/strong>Radny Sejmiku Dolno\u015bl\u0105skiego, pe\u0142ni\u0142 funkcj\u0119 wiceprezesa wroc\u0142awskiego MPK Sp. z\u00a0o.o.<\/strong><\/p>\nMiasto powinno wydawa\u0107 na komunikacj\u0119 zbiorow\u0105 12-15% swojego bud\u017cetu i\u00a0powinno nada\u0107 jej prawdziwy priorytet. Trzeba upro\u015bci\u0107 przebieg linii tramwajowych (wyprostowa\u0107 je \u2013 tworz\u0105c tzw. ruszt \u2013 w\u00a0celu przyspieszenie pr\u0119dko\u015bci handlowej pojazd\u00f3w) i\u00a0dog\u0119\u015bci\u0107 cykl ich kursowania w\u00a0szczycie co 10 minut. Doprowadzi\u0107 do ca\u0142kowitego wydzielenia torowisk z\u00a0jezdni oraz wybudowa\u0107 nowe, zw\u0142aszcza na zachodzie Wroc\u0142awia. Nale\u017cy te\u017c jeszcze szerzej w\u0142\u0105czy\u0107 kolej w\u00a0obs\u0142ug\u0105 miasta i\u00a0aglomeracji, do czego potrzeba nowych przystank\u00f3w i\u00a0cz\u0119\u015bciej je\u017cd\u017c\u0105cych poci\u0105g\u00f3w.<\/strong> \n W\u00a0niekt\u00f3rych miejscach, gdzie nak\u0142ada si\u0119 na siebie kilka linii autobusowych, nale\u017cy wydzieli\u0107 te\u017c pasy dla autobus\u00f3w, ale pod warunkiem \u017ce te autobusy b\u0119d\u0105 r\u00f3wnie\u017c je\u017adzi\u0142y cz\u0119\u015bciej (g\u0142\u00f3wne linie powinny mie\u0107 cykl taki jak tramwaje \u2013 w\u00a0szczycie co 10 minut).<\/strong> \n To wszystko kosztuje, a\u00a0Wroc\u0142aw wydaje dzi\u015b na komunikacj\u0119 zbiorow\u0105 zdecydowanie za ma\u0142o \u2013 a\u00a0nie ma mo\u017cliwo\u015bci budowania metropolii bez transportu zbiorowego. Na w\u0142asnych samochodach to mo\u017ce opiera\u0107 si\u0119 transport na wsi, gdzie jest du\u017co przestrzeni, a\u00a0ma\u0142o ludzi, ale nie w\u00a0kilkusettysi\u0119cznym mie\u015bcie.<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Od kilku tygodni we Wroc\u0142awiu dzia\u0142a nowy system pobierania op\u0142at w\u00a0miejskiej komunikacji. MPK planuje zakupy nowych autobus\u00f3w i\u00a0tramwaj\u00f3w. Jednak liczby jasno pokazuj\u0105, \u017ce inne du\u017ce miasta w\u00a0Polsce \u0142o\u017c\u0105 na komunikacj\u0119 zbiorow\u0105 du\u017co wi\u0119cej ni\u017c Wroc\u0142aw.<\/p>\n","protected":false},"author":85,"featured_media":19157,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":""},"categories":[4],"tags":[3215,817],"yoast_head":"\n
MPK Wroc\u0142aw zosta\u0142o w tyle<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n