{"id":167014,"date":"2020-01-08T09:00:00","date_gmt":"2020-01-08T08:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=167014"},"modified":"2020-01-07T13:41:42","modified_gmt":"2020-01-07T12:41:42","slug":"csr-trudna-historia-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/kariera-biznes\/csr-trudna-historia-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu\/","title":{"rendered":"CSR – trudna historia spo\u0142ecznej odpowiedzialno\u015bci biznesu"},"content":{"rendered":"\n
Z ka\u017cdym dzia\u0142aniem wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 konsekwencje, a wraz z nimi w pakiecie dochodzi kluczowa kategoria odpowiedzialno\u015bci. W przypadku firm \u2013 odpowiedzialno\u015bci za dzia\u0142ania biznesowe. Termin CSR, czyli po polsku \u201espo\u0142eczna odpowiedzialno\u015b\u0107 biznesu\u201d, ukuty zosta\u0142 w nomenklaturze z dziedziny zarz\u0105dzania w latach trzydziestych, tu\u017c po krachu na Wall Street.<\/p>\n\n\n\n
Wtedy to wiele pot\u0119\u017cnych firm wykaza\u0142o si\u0119 niespotykanym brakiem odpowiedzialno\u015bci za swoje dzia\u0142ania. Podejmowane wtedy decyzje biznesowe zatrz\u0119s\u0142y nie tylko gospodark\u0105, ale i ca\u0142ym spo\u0142ecze\u0144stwem. Powsta\u0142a w\u00f3wczas koncepcja, \u017ce odpowiedzialno\u015b\u0107 wzgl\u0119dem spo\u0142eczno\u015bci mo\u017ce ponosi\u0107 nie tylko pojedynczy cz\u0142owiek, ale r\u00f3wnie\u017c organizacja \u2013 w tym i prywatne przedsi\u0119biorstwo.<\/p>\n\n\n\n
Od tamtych czas\u00f3w CSR doczeka\u0142 si\u0119 setek naukowych definicji, interpretacji i opracowa\u0144. Przyj\u0119tych zosta\u0142o w zwi\u0105zku z nim r\u00f3wnie\u017c wiele dyrektyw legislacyjnych. Rz\u0105dy pa\u0144stw, dostrzegaj\u0105c potencjalne lub realne zagro\u017cenia dla r\u00f3wnowagi spo\u0142ecznej, ekonomicznej czy ochrony \u015brodowiska, zacz\u0119\u0142y pracowa\u0107 nad na\u0142o\u017ceniem na najwi\u0119ksze firmy obowi\u0105zk\u00f3w, kt\u00f3re by\u0142yby przeciwwag\u0105 dla ich dzia\u0142a\u0144 biznesowych.<\/p>\n\n\n\n
Obowi\u0105zki te mia\u0142y wymusza\u0107 na korporacjach uwzgl\u0119dnianie szerszego interesu spo\u0142ecznego w strategii swoich dzia\u0142a\u0144 i w planach bud\u017cetowych poprzez opracowanie i coroczne raportowanie w\u0142asnej polityki CSR-owej. <\/p>\n\n\n\n
Ucieczki przed CSR nie by\u0142o \u2013 kt\u00f3\u017c bowiem chcia\u0142by by\u0107 postrzegany jako nieodpowiedzialny spo\u0142ecznie? Najwi\u0119ksze firmy i mi\u0119dzynarodowe korporacje, odpowiadaj\u0105c na postawione wymagania i naciski ze strony rz\u0105d\u00f3w, organizacji pozarz\u0105dowych, zwi\u0105zk\u00f3w zawodowych czy ruch\u00f3w spo\u0142ecznych, zacz\u0119\u0142y wdra\u017ca\u0107 polityk\u0119 spo\u0142ecznej odpowiedzialno\u015bci, odkrywaj\u0105c jednocze\u015bnie, \u017ce jest to pole dla nowych biznesowych mo\u017cliwo\u015bci. Przede wszystkim \u2013 CSR sta\u0142 si\u0119 nowym sposobem wyr\u00f3\u017cnienia si\u0119 na rynku. Metody ekspresji sta\u0142y si\u0119 ograniczone jedynie kreatywno\u015bci\u0105 i zasobami, kt\u00f3rymi dana firma dysponuje. <\/p>\n\n\n\n
Po drugie, wymagania dotycz\u0105ce wdro\u017cenia polityki CSR ze strony jednego kraju, w kt\u00f3rym korporacja dzia\u0142a, skutkowa\u0142y zazwyczaj ujednoliceniem praktyk firmy na skal\u0119 mi\u0119dzynarodow\u0105 i zastosowaniem dyrektywy nawet w krajach, w kt\u00f3rych nie by\u0142o takiej konieczno\u015bci. Korzystniej by\u0142o utrzyma\u0107 jeden standard dzia\u0142ania i sp\u00f3jny wizerunek firmy ni\u017c prowadzi\u0107 r\u00f3\u017cne praktyki zale\u017cnie od lokalizacji. Okaza\u0142o si\u0119 to dodatkowym atutem wzgl\u0119dem lokalnej konkurencji w tych krajach, w kt\u00f3rych polityka CSR nie by\u0142a tak powszechna.<\/p>\n\n\n\n
CZYTAJ R\u00d3WNIE\u017b: Warto dba\u0107 o mark\u0119 pracodawcy<\/a><\/p>\n\n\n\n Polityka prospo\u0142eczna i proekologiczna ma dzisiaj ogromny wp\u0142yw zar\u00f3wno na sprzeda\u017c produkt\u00f3w czy us\u0142ug, jak i na pozyskiwanie pracownik\u00f3w. Globalna transparencja i trzymaj\u0105ce r\u0119k\u0119 na pulsie media spo\u0142eczno\u015bciowe sprawi\u0142y, \u017ce niezwykle trudno jest du\u017cym firmom ukrywa\u0107 swoje b\u0142\u0119dy. Z drugiej strony \u2013 coraz \u0142atwiej im prezentowa\u0107 osi\u0105gni\u0119cia i promowa\u0107 sw\u00f3j wizerunek poprzez zaanga\u017cowanie w projekty CSR-owe. A to, jak postrzegana jest firma w kontek\u015bcie spo\u0142ecznej odpowiedzialno\u015bci, ma coraz silniejsze prze\u0142o\u017cenie na decyzje konsument\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n Wed\u0142ug globalnego badania Nielsen \u201eDoing Well by Doing Good<\/a>\u201d z 2014 roku, 55% kupuj\u0105cych deklaruje zap\u0142aci\u0107 wi\u0119cej za produkty i us\u0142ugi firm, kt\u00f3re s\u0105 odpowiedzialne spo\u0142ecznie i ekologicznie. Nielsen pokazuje wzrost tej tendencji o kilkana\u015bcie procent od roku 2011.<\/p>\n\n\n\n