{"id":1532607,"date":"2022-02-07T12:05:55","date_gmt":"2022-02-07T11:05:55","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=1532607"},"modified":"2022-02-07T15:11:52","modified_gmt":"2022-02-07T14:11:52","slug":"we-wroclawiu-ma-byc-jak-w-hamburgu-co-dalej-z-rewitalizacja-portu-miejskiego-wizualizacje","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/we-wroclawiu-ma-byc-jak-w-hamburgu-co-dalej-z-rewitalizacja-portu-miejskiego-wizualizacje\/","title":{"rendered":"We Wroc\u0142awiu ma by\u0107 jak w Hamburgu. Co dalej z rewitalizacj\u0105 Portu Miejskiego? [WIZUALIZACJE]"},"content":{"rendered":"\n

Niszczej\u0105cy od lat Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej ma przej\u015b\u0107 rewitalizacj\u0119, po kt\u00f3rej zn\u00f3w od\u017cyje i zyska nowe funkcje. Ca\u0142e przedsi\u0119wzi\u0119cie stan\u0119\u0142o jednak pod znakiem zapytania, bo post\u0119powanie w sprawie tej inwestycji wszcz\u0105\u0142 Generalny Konserwator Zabytk\u00f3w, a prace zosta\u0142y wstrzymane.<\/h2>\n\n\n\n

Wybudowany na prze\u0142omie XIX i XX wieku Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej przez lata obs\u0142ugiwa\u0142 statki transportuj\u0105ce w\u0119giel czy zbo\u017ca, prze\u0142adowuj\u0105c a\u017c 733 tysi\u0105ce ton \u0142adunku rocznie. Dzi\u015b jednak po t\u0119tni\u0105cym \u017cyciu nie ma ju\u017c \u015bladu. Zosta\u0142y zaniedbane i niszczej\u0105ce magazyny. W ostatnich latach port s\u0142u\u017cy\u0142 jedynie jako miejsce wynajmu pomieszcze\u0144 magazynowych oraz jako baza prze\u0142adunkowa w\u0119gla z poci\u0105g\u00f3w, kt\u00f3ry nast\u0119pnie po przep\u0142yni\u0119ciu na barkach oko\u0142o 800 metr\u00f3w wok\u00f3\u0142 p\u00f3\u0142wyspu portowego trafia\u0142 do sk\u0142adu nale\u017c\u0105cego do Elektrociep\u0142owni Wroc\u0142aw.<\/p>\n\n\n\n

W ostatnich latach powsta\u0142a jednak koncepcja rewitalizacji zabytkowych, cz\u0119\u015bciowo spalonych i niszczej\u0105cych portowych magazyn\u00f3w. Przygotowa\u0142o j\u0105 wroc\u0142awskie biuro architektoniczne ARCHE, na zlecenie inwestora \u2013 firmy ATC Development i przy wsp\u00f3\u0142pracy z Miejskim Konserwatorem Zabytk\u00f3w. Projekt rewitalizacji trzech pierwszych obiekt\u00f3w, kt\u00f3ry ma by\u0107 pocz\u0105tkiem zmiany Portu Miejskiego w City Port by\u0142 opracowywany przez wiele miesi\u0119cy, a uzyskanie pozwolenia na rozpocz\u0119cie prac budowlanych zaj\u0119\u0142o trzy lata.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Bardzo wa\u017cne jest dla nas, aby utrzyma\u0107 ca\u0142y kompleks w pierwotnej stylistyce budownictwa Portu. Projekt zaakceptowany przez Miejskiego Konserwatora Zabytk\u00f3w zak\u0142ada odbudow\u0119 spalonych cz\u0119\u015bci elewatora zwanego Zamczyskiem, z kt\u00f3rych jedna zosta\u0142a zburzona w czasie wojny, a druga sp\u0142on\u0119\u0142a ponad pi\u0119tna\u015bcie lat temu, jak r\u00f3wnie\u017c rewitalizacj\u0119 i adaptacj\u0119 pozosta\u0142ych dw\u00f3ch budynk\u00f3w – zabytkowego magazynu drobnicy oraz betonowego elewatora z silosami. Zgliszcza po dw\u00f3ch skrzyd\u0142ach Zamczyska uprz\u0105tni\u0119te zosta\u0142y we wrze\u015bniu ubieg\u0142ego roku i to one w\u0142a\u015bnie zyska\u0142y miano \u201edziury w ziemi\u201d, nadane przez niepotrzebnie zaniepokojonych o przysz\u0142o\u015b\u0107 Portu obserwator\u00f3w \u017cycia miejskiego<\/em> \u2013 wyja\u015bnia dr in\u017c. arch. Marek Skorupski,<\/strong> g\u0142\u00f3wny projektant pracowni architektonicznej ARCHE.<\/p>\n\n\n\n

Przedstawiciele inwestora podkre\u015blaj\u0105, \u017ce wroc\u0142awski Port Miejski przez lata by\u0142 w op\u0142akanym stanie. T\u0142umacz\u0105, \u017ce niekt\u00f3re z jego budynk\u00f3w nie nadawa\u0142y si\u0119 ju\u017c do u\u017cytkowania poniewa\u017c grozi\u0142y zawaleniem, a te z kt\u00f3rych mo\u017cna by\u0142o jeszcze korzysta\u0107, s\u0142u\u017cy\u0142y jako magazyny na zbo\u017ce lub pasz\u0119.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 G\u0142\u00f3wnym powodem niszczenia zabytk\u00f3w jest brak pomys\u0142u lub mo\u017cliwo\u015bci wprowadzenia do nich nowej funkcji. Przy zabytkach przemys\u0142owych jest to szczeg\u00f3lnie trudne. Budynki bez inwestora nadaj\u0105cego im ekonomiczne znaczenie, czyli finansuj\u0105cego ich rewitalizacj\u0119 zapewniaj\u0105c\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 eksploatacji w przysz\u0142o\u015bci, s\u0105 niestety skazane na degradacj\u0119 i niebyt. Dlatego przygotowywali\u015bmy si\u0119 do tej inwestycji wiele lat. Rozpocz\u0119cie prac by\u0142o poprzedzone wieloma konsultacjami, pisemnymi zgodami i \u015bcis\u0142\u0105 wsp\u00f3\u0142prac\u0105 z konserwatorami zabytk\u00f3w. Wszystko po to, aby stworzy\u0107 nowoczesne i funkcjonalne miejsce do pracy i \u017cycia z jednoczesnym poszanowaniem historycznej warto\u015bci tego niepowtarzalnego Portu przy ulicy Kleczkowskiej <\/em>\u2013 zapewnia Pawe\u0142 Kleszcz<\/strong>, dyrektor ATC Development. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a>
Projekt elewacji magazynu drobnicy – widok od ul. Kleczkowskiej\/mat. ATC Development<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Wroc\u0142awski City Port jak hamburskie HafenCity<\/h3>\n\n\n\n

Zgodnie z zapowiedziami inwestora, budynki wpisane do rejestru zabytk\u00f3w, czyli elewator i magazyn drobnicy zachowaj\u0105 nienaruszon\u0105 elewacj\u0119, gabaryty oraz kszta\u0142ty. Odnowione maj\u0105 zosta\u0107 elementy, kt\u00f3re uleg\u0142y ca\u0142kowitemu zniszczeniu lub zagra\u017caj\u0105 \u017cyciu i zdrowiu. Nienaruszona pozostanie kompozycja elewacji – wielko\u015b\u0107, wykr\u00f3j i rozmieszczenie otwor\u00f3w. Wymianie na nowe ulegn\u0105 okna, a drzwi magazynowe zast\u0105pi\u0105 przeszklenia. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Mn\u00f3stwo detali architektonicznych w cz\u0119\u015bciach odbudowywanych, jak gzymsy, wykroje okien, profile stalowe, zaprojektowali\u015bmy z ogromn\u0105 trosk\u0105 o ich form\u0119 historyczn\u0105<\/em> \u2013 dodaje Marek Skorupski<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n

Rozwi\u0105zania zaproponowane w projekcie rewitalizacji maj\u0105 – zgodnie z zapowiedziami inwestora – pozwoli\u0107 na jak najdok\u0142adniejsze odwzorowanie pierwotnej kompozycji elewacji przy jednoczesnym odr\u00f3\u017cnieniu cz\u0119\u015bci historycznych i nowoczesnych.<\/p>\n\n\n\n

Trzeci obiekt – \u017celbetowy silos zbo\u017cowy – nie jest obj\u0119ty ochron\u0105 konserwatorsk\u0105. Mimo to inwestor uwzgl\u0119dni\u0142 go w projekcie rewitalizacji, a tym samym uchroni\u0142 od ca\u0142kowitej rozbi\u00f3rki. Ze wzgl\u0119du na mo\u017cliwo\u015bci adaptacyjne cz\u0119\u015b\u0107 zachodnia zawieraj\u0105ca silosy zbo\u017cowe przeznaczona jest do przebudowy, natomiast cz\u0119\u015b\u0107 wschodnia z istniej\u0105c\u0105 siatk\u0105 s\u0142up\u00f3w i masywnymi stropami zostanie zachowana w celu adaptacji na funkcje biurowe. To jedyny gmach spo\u015br\u00f3d trzech obj\u0119tych projektem rewitalizacji, kt\u00f3ry zyska wsp\u00f3\u0142czesny wyraz architektoniczny<\/em> – wyja\u015bniaj\u0105 przedstawiciele ATC Development.<\/p>\n\n\n\n

Zmieni\u0107 ma si\u0119 te\u017c otoczenie City Portu. Zaplanowano elementy ma\u0142ej architektury, uzupe\u0142nienie i wyeksponowanie istniej\u0105cego szpaleru drzew, instalacj\u0119 nowego o\u015bwietlenia terenu. Kolejnym wa\u017cnym elementem zagospodarowania Portu Miejskiego jest nabrze\u017ce prze\u0142adunkowe wzd\u0142u\u017c budynk\u00f3w magazynowych od strony basenu portowego oraz skwer przy zako\u0144czeniu basenu od strony wjazdu z centrum miasta. W planie znajduje si\u0119 przekszta\u0142cenie nabrze\u017ca prze\u0142adunkowego w og\u00f3lnodost\u0119pny bulwar o bardziej reprezentacyjnym charakterze \u2013 z liniow\u0105 iluminacj\u0105 \u015bwietln\u0105 inspirowan\u0105 znajduj\u0105cymi si\u0119 tu niegdy\u015b torami kolejowymi oraz z zej\u015bciami do cumuj\u0105cych rekreacyjnych barek czy te\u017c \u0142odzi. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Mamy nadziej\u0119, \u017ce jest to pierwszy kroku ku przekszta\u0142ceniu Portu Miejskiego we Wroc\u0142awiu w City Port na wz\u00f3r sukcesu HafenCity w Hamburgu <\/em>\u2013 dodaje Zbigniew Wo\u017aniak<\/strong>, prezes zarz\u0105du ATC Development.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a>
City Port\/mat. ATC Development<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

„Funkcja dopasowana do zabytku, a nie na odwr\u00f3t”<\/h3>\n\n\n\n

Inwestycja w Porcie Miejskim budzi jednak kontrowersje. Jednym z zaniepokojonych o przysz\u0142o\u015b\u0107 tego terenu jest dr Piotr Gerber, za\u0142o\u017cyciel Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemys\u0142owego \u015al\u0105ska. <\/p>\n\n\n\n

Port Miejski to wyj\u0105tkowy obiekt dla Wroc\u0142awia, o olbrzymim historycznym znaczeniu i warto\u015bci, z kt\u00f3rym wojna obesz\u0142a si\u0119 \u0142agodnie. Dlatego nale\u017cy mu si\u0119 potraktowanie z szacunkiem adekwatnym do historii tego miejsca. Sam pomys\u0142 wprowadzenia tu nowych funkcji jest jak najbardziej sensowny, co do tego nie mam \u017cadnych uwag. Trzeba jednak pami\u0119ta\u0107, \u017ce ca\u0142y ten teren obj\u0119ty jest ochron\u0105 konserwatorsk\u0105, a poszczeg\u00f3lne obiekty s\u0105 wpisane do rejestru zabytk\u00f3w. Dlatego mam zastrze\u017cenia co do sposobu ochrony tych obiekt\u00f3w, bo nadbudowa, nadmierna rozbudowa czy wyburzanie wn\u0119trz i pozostawianie samej elewacji ma niewiele wsp\u00f3lnego z dba\u0142o\u015bci\u0105 o zabytkowy charakter i zachowanie autentyczno\u015bci tej przestrzeni<\/em> – podkre\u015bla dr Piotr Gerber<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Jak wyja\u015bnia dr Gerber, pomys\u0142 na rewitalizacj\u0119 jest oczywi\u015bcie dobry, ale warto by\u0142oby wprowadzi\u0107 tu wi\u0119cej zieleni, wi\u0119cej funkcji miejskich, tak, \u017ceby to miejsce s\u0142u\u017cy\u0142o nie tylko tym, kt\u00f3rzy kupi\u0105 tam mieszkania, ale te\u017c pozosta\u0142ym mieszka\u0144com Wroc\u0142awia. <\/p>\n\n\n\n

W wielu europejskich miastach uda\u0142o si\u0119 portom przywr\u00f3ci\u0107 cz\u0119\u015b\u0107 dawnej funkcjonalno\u015bci, cho\u0107by wykorzystuj\u0105c je do ruchu turystycznego. Dobrze by\u0142oby, gdyby i we Wroc\u0142awiu to si\u0119 uda\u0142o, bior\u0105c pod uwag\u0119 m.in. plany zwi\u0105zane z uruchomieniem tramwaju wodnego. Najlepszym przyk\u0142adem dla naszego miasta mo\u017ce by\u0107 Hamburg, gdzie podobny teren portowy uda\u0142o si\u0119 uratowa\u0107 i po rewitalizacji da\u0107 mu drugie \u017cycie<\/em> – zaznacza Piotr Gerber.<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

I dodaje:<\/p>\n\n\n\n

To nie inwestor jest tu winny, bo on dzia\u0142a zgodnie z prawem. Mam wra\u017cenie, \u017ce nie poradzi\u0142 sobie konserwator, kt\u00f3ry wydawa\u0142 pozwolenia na a\u017c tak mocn\u0105 ingerencj\u0119 w zabytkow\u0105 tkank\u0119. Nie jestem przeciwny samej inwestycji, ale zale\u017cy mi na zachowaniu zasad obchodzenia si\u0119 z zabytkami. To funkcja musi zosta\u0107 dopasowana do zabytkowego obiektu, a nie na odwr\u00f3t.<\/em><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a>
Projekt rewitalizacji silosu\/mat. ATC Development<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Pozwolenie wstrzymane, post\u0119powanie w toku<\/h3>\n\n\n\n

Na razie jednak ca\u0142e przedsi\u0119wzi\u0119cie stan\u0119\u0142o pod znakiem zapytania. Pod koniec wrze\u015bnia ubieg\u0142ego roku Generalny Konserwator Zabytk\u00f3w zawiadomi\u0142 bowiem o wszcz\u0119ciu z urz\u0119du post\u0119powania administracyjnego w sprawie uchylenia decyzji prezydenta Wroc\u0142awia z czerwca 2020 roku, pozwalaj\u0105cej firmie Wo\u017aniak Sp z o.o. na prowadzenie robot budowlanych i prac konserwatorskich w zespole budynk\u00f3w Portu Miejskiego. <\/p>\n\n\n\n

Jak t\u0142umaczy nam Daniel Gibski, Dolno\u015bl\u0105ski Wojew\u00f3dzki Konserwator Zabytk\u00f3w, post\u0119powanie zosta\u0142o wszcz\u0119te przez Generalnego Konserwatora Zabytk\u00f3w z urz\u0119du.<\/p>\n\n\n\n

Postanowieniem z dnia 6 pa\u017adziernika 2021 roku GKZ wstrzyma\u0142 wykonanie decyzji prezydenta Wroc\u0142awia, pozwalaj\u0105cej na realizacj\u0119 tej inwestycji. Pomimo tego, jak stwierdzili przedstawiciele Dolno\u015bl\u0105skiego Wojew\u00f3dzkiego Konserwatora Zabytk\u00f3w podczas kilkukrotnych lustracji, prace by\u0142y kontynuowane. W dniu 14 grudnia 2021 roku przedstawiciele Departamentu Ochrony Zabytk\u00f3w, w obecno\u015bci m.in. MKZ i DWKZ, dokonali ogl\u0119dzin terenu budowy. Z ogl\u0119dzin sporz\u0105dzono protok\u00f3\u0142. Post\u0119powanie jest w toku<\/em> – informuje Daniel Gibski.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Gibski przypomina, \u017ce podlegaj\u0105ce zainwestowaniu obiekty od 2010 roku wpisane s\u0105 do rejestru zabytk\u00f3w, a to oznacza priorytet dzia\u0142a\u0144 rewaloryzacyjnych, konserwatorskich i zachowawczych wobec obiekt\u00f3w obj\u0119tych \u015bcis\u0142a ochron\u0105 konserwatorsk\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Ze wzgl\u0119du na znaczn\u0105 ingerencj\u0119 w oryginaln\u0105 substancj\u0119 zabytku (w trakcie lustracji stwierdzono prace rozbi\u00f3rkowe ca\u0142o\u015bci pokrycia, wi\u0119\u017aby, oryginalnej struktury konstrukcji wewn\u0119trznej, w wyniku czego z zabytku pozosta\u0142a jedynie partia fundamentowa oraz mury obwodowe), Dolno\u015bl\u0105ski Wojew\u00f3dzki Konserwator Zabytk\u00f3w podj\u0105\u0142 decyzj\u0119 o przeprowadzeniu kontroli post\u0119powania administracyjnego w tej sprawie, prowadzonego przez Miejskiego Konserwatora Zabytk\u00f3w, dzia\u0142aj\u0105cego z upowa\u017cnienia Prezydenta Wroc\u0142awia, zako\u0144czonego wydaniem decyzji w czerwcu 2020 roku. Czynno\u015bci kontrolne rozpocz\u0119to w dnu 30 wrze\u015bnia 2021 roku. Obecnie, po zebraniu materia\u0142u dowodowego, organ jest na etapie jego analizy i formu\u0142owania wniosk\u00f3w pokontrolnych<\/em> – t\u0142umaczy Daniel Gibski<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Jak dodaje Gibski, niezale\u017cnie od podejmowanych czynno\u015bci DWKZ i GKZ w tej sprawie, zakres inwestycji i ingerencji w zabytek s\u0105 szeroko komentowane, zar\u00f3wno przez specjalist\u00f3w z bran\u017cy konserwatorskiej, ekspert\u00f3w w zakresie dziedzictwa poprzemys\u0142owego, jak i przez szerokie kr\u0119gi spo\u0142eczne zbulwersowane zakresem ingerencji w zabytek.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a>
City Port\/mat. ATC Development<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

„Nie rozumiemy nag\u0142ej zmiany frontu”<\/h3>\n\n\n\n

Co o wstrzymaniu pozwolenia na realizacj\u0119 prac s\u0105dz\u0105 przedstawiciele inwestora?<\/p>\n\n\n\n

Pozwolenie konserwatorskie by\u0142o podstaw\u0105 wydania pozwolenia na budow\u0119, takowe posiadamy i wci\u0105\u017c jest wa\u017cne. Ministerstwo wszcz\u0119\u0142o procedur\u0119 jego sprawdzania i na czas tej procedury zawiesi\u0142o jego wykonywanie. Opr\u00f3cz pozwolenia konserwatorskiego wydanego przez Miejskiego Konserwatora Zabytk\u00f3w, by\u0142y r\u00f3wnie\u017c wydane Warunki Zabudowy, zaakceptowane przez Wojew\u00f3dzkiego Konserwatora Zabytk\u00f3w, dlatego nie rozumiemy nag\u0142ej zmiany frontu. Obecnie prace s\u0105 wstrzymane, ponosimy koszty utrzymania budowy i kadry, prowadzimy jedynie roboty zabezpieczaj\u0105ce<\/em> – wyja\u015bnia Pawe\u0142 Kleszcz<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Inwestor ma te\u017c zastrze\u017cenia, co do przeprowadzonej w po\u0142owie grudnia kontroli na terenie budowy.<\/p>\n\n\n\n

Na wizji lokalnej nie by\u0142o naszych przedstawicieli, poniewa\u017c Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie zawiadomi\u0142o o niej Ferm Drobiu. Zawiadomienie o wizji lokalnej trafi\u0142o do inwestora w dniu tej wizji i to ju\u017c po tym, gdy wizja si\u0119 odby\u0142a. Sprawa jest kuriozalna, gdy\u017c w oficjalnej wizycie administracyjnej ministerstwa, przeprowadzonej w ramach post\u0119powania administracyjnego, brali udzia\u0142 radni i telewizja. Nie wiadomo, na czyje zaproszeni<\/em>e – zaznacza Pawe\u0142 Kleszcz<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Jak t\u0142umaczy przedstawiciel ATC Development, je\u017celi Generalny Konserwator Zabytk\u00f3w nie uniewa\u017cni pozwolenia konserwatorskiego, firma b\u0119dzie chcia\u0142a wznowi\u0107 roboty i jak najszybciej zako\u0144czy\u0107 budow\u0119. <\/p>\n\n\n\n

Ku zadowoleniu prawdziwych mi\u0142o\u015bnik\u00f3w zabytk\u00f3w zrealizujemy inwestycj\u0119 w Porcie Miejskim w nowej ods\u0142onie jako City Port, udost\u0119pniaj\u0105c to miejsce mieszka\u0144com Wroc\u0142awia. B\u0119dzie promenada spacerowa, miejsca do cumowania statk\u00f3w turystycznych i tramwaj\u00f3w wodnych. B\u0119dzie to pierwszy, konkretny krok ku rewitalizacji ca\u0142ego terenu portu, gdzie obecnie jeszcze jest prze\u0142adowywany w\u0119giel do elektrociep\u0142owni, a w przysz\u0142o\u015bci b\u0119d\u0105 mog\u0142y otworzy\u0107 si\u0119 restauracje, mariny, instytucje kulturalne, galerie i miejsca spotka\u0144 wroc\u0142awian. Je\u017celi ministerstwo uniewa\u017cni pozwolenie konserwatorskie, wycofujemy si\u0119 z inwestycji, pozostawiamy port i wszystkie budynki w porcie w takim stanie jakim s\u0105, oczywi\u015bcie zabezpieczaj\u0105c je, i wyst\u0119pujemy o odszkodowanie na drodze s\u0105dowej. Poniewa\u017c sp\u00f3\u0142ka posiada ciekawe tereny inwestycyjne w innych cz\u0119\u015bciach Polski, to tam skierujemy nasze dzia\u0142ania, energi\u0119 i kapita\u0142<\/em> – zapowiada Pawe\u0142 Kleszcz<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

O dalszym rozwoju ca\u0142ej sprawy b\u0119dziemy Was informowa\u0107. <\/p>\n\n\n\n