{"id":1532607,"date":"2022-02-07T12:05:55","date_gmt":"2022-02-07T11:05:55","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=1532607"},"modified":"2022-02-07T15:11:52","modified_gmt":"2022-02-07T14:11:52","slug":"we-wroclawiu-ma-byc-jak-w-hamburgu-co-dalej-z-rewitalizacja-portu-miejskiego-wizualizacje","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/we-wroclawiu-ma-byc-jak-w-hamburgu-co-dalej-z-rewitalizacja-portu-miejskiego-wizualizacje\/","title":{"rendered":"We Wroc\u0142awiu ma by\u0107 jak w Hamburgu. Co dalej z rewitalizacj\u0105 Portu Miejskiego? [WIZUALIZACJE]"},"content":{"rendered":"\n
Wybudowany na prze\u0142omie XIX i XX wieku Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej przez lata obs\u0142ugiwa\u0142 statki transportuj\u0105ce w\u0119giel czy zbo\u017ca, prze\u0142adowuj\u0105c a\u017c 733 tysi\u0105ce ton \u0142adunku rocznie. Dzi\u015b jednak po t\u0119tni\u0105cym \u017cyciu nie ma ju\u017c \u015bladu. Zosta\u0142y zaniedbane i niszczej\u0105ce magazyny. W ostatnich latach port s\u0142u\u017cy\u0142 jedynie jako miejsce wynajmu pomieszcze\u0144 magazynowych oraz jako baza prze\u0142adunkowa w\u0119gla z poci\u0105g\u00f3w, kt\u00f3ry nast\u0119pnie po przep\u0142yni\u0119ciu na barkach oko\u0142o 800 metr\u00f3w wok\u00f3\u0142 p\u00f3\u0142wyspu portowego trafia\u0142 do sk\u0142adu nale\u017c\u0105cego do Elektrociep\u0142owni Wroc\u0142aw.<\/p>\n\n\n\n
W ostatnich latach powsta\u0142a jednak koncepcja rewitalizacji zabytkowych, cz\u0119\u015bciowo spalonych i niszczej\u0105cych portowych magazyn\u00f3w. Przygotowa\u0142o j\u0105 wroc\u0142awskie biuro architektoniczne ARCHE, na zlecenie inwestora \u2013 firmy ATC Development i przy wsp\u00f3\u0142pracy z Miejskim Konserwatorem Zabytk\u00f3w. Projekt rewitalizacji trzech pierwszych obiekt\u00f3w, kt\u00f3ry ma by\u0107 pocz\u0105tkiem zmiany Portu Miejskiego w City Port by\u0142 opracowywany przez wiele miesi\u0119cy, a uzyskanie pozwolenia na rozpocz\u0119cie prac budowlanych zaj\u0119\u0142o trzy lata.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Bardzo wa\u017cne jest dla nas, aby utrzyma\u0107 ca\u0142y kompleks w pierwotnej stylistyce budownictwa Portu. Projekt zaakceptowany przez Miejskiego Konserwatora Zabytk\u00f3w zak\u0142ada odbudow\u0119 spalonych cz\u0119\u015bci elewatora zwanego Zamczyskiem, z kt\u00f3rych jedna zosta\u0142a zburzona w czasie wojny, a druga sp\u0142on\u0119\u0142a ponad pi\u0119tna\u015bcie lat temu, jak r\u00f3wnie\u017c rewitalizacj\u0119 i adaptacj\u0119 pozosta\u0142ych dw\u00f3ch budynk\u00f3w – zabytkowego magazynu drobnicy oraz betonowego elewatora z silosami. Zgliszcza po dw\u00f3ch skrzyd\u0142ach Zamczyska uprz\u0105tni\u0119te zosta\u0142y we wrze\u015bniu ubieg\u0142ego roku i to one w\u0142a\u015bnie zyska\u0142y miano \u201edziury w ziemi\u201d, nadane przez niepotrzebnie zaniepokojonych o przysz\u0142o\u015b\u0107 Portu obserwator\u00f3w \u017cycia miejskiego<\/em> \u2013 wyja\u015bnia dr in\u017c. arch. Marek Skorupski,<\/strong> g\u0142\u00f3wny projektant pracowni architektonicznej ARCHE.<\/p>\n\n\n\n Przedstawiciele inwestora podkre\u015blaj\u0105, \u017ce wroc\u0142awski Port Miejski przez lata by\u0142 w op\u0142akanym stanie. T\u0142umacz\u0105, \u017ce niekt\u00f3re z jego budynk\u00f3w nie nadawa\u0142y si\u0119 ju\u017c do u\u017cytkowania poniewa\u017c grozi\u0142y zawaleniem, a te z kt\u00f3rych mo\u017cna by\u0142o jeszcze korzysta\u0107, s\u0142u\u017cy\u0142y jako magazyny na zbo\u017ce lub pasz\u0119.<\/p>\n\n\n\n \u2013 G\u0142\u00f3wnym powodem niszczenia zabytk\u00f3w jest brak pomys\u0142u lub mo\u017cliwo\u015bci wprowadzenia do nich nowej funkcji. Przy zabytkach przemys\u0142owych jest to szczeg\u00f3lnie trudne. Budynki bez inwestora nadaj\u0105cego im ekonomiczne znaczenie, czyli finansuj\u0105cego ich rewitalizacj\u0119 zapewniaj\u0105c\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 eksploatacji w przysz\u0142o\u015bci, s\u0105 niestety skazane na degradacj\u0119 i niebyt. Dlatego przygotowywali\u015bmy si\u0119 do tej inwestycji wiele lat. Rozpocz\u0119cie prac by\u0142o poprzedzone wieloma konsultacjami, pisemnymi zgodami i \u015bcis\u0142\u0105 wsp\u00f3\u0142prac\u0105 z konserwatorami zabytk\u00f3w. Wszystko po to, aby stworzy\u0107 nowoczesne i funkcjonalne miejsce do pracy i \u017cycia z jednoczesnym poszanowaniem historycznej warto\u015bci tego niepowtarzalnego Portu przy ulicy Kleczkowskiej <\/em>\u2013 zapewnia Pawe\u0142 Kleszcz<\/strong>, dyrektor ATC Development. <\/p>\n\n\n\n