fot. Koleje Dolno\u015bl\u0105skie<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n„Chcemy w efektywny spos\u00f3b wydawa\u0107 pieni\u0105dze podatnik\u00f3w”<\/h3>\n\n\n\n Zapytali\u015bmy w magistracie, dlaczego miasto nie zdecydowa\u0142o si\u0119 na przed\u0142u\u017cenie umowy z przewo\u017anikami kolejowymi.<\/p>\n\n\n\n
– Do ko\u0144ca 2020 roku wynagrodzenie dla przewo\u017anik\u00f3w wyp\u0142acano na podstawie liczby pasa\u017cer\u00f3w. Wynagrodzenie to regularnie wzrasta\u0142o z 4,4 mln z\u0142 w 2018 roku do 10 mln z\u0142 w 2020 roku. Co wa\u017cne, w pierwszym p\u00f3\u0142roczu obecnego roku \u2013 oczywi\u015bcie pomimo spadku liczby pasa\u017cer\u00f3w \u2013 przewo\u017anicy kolejowi otrzymali od nas ju\u017c 10 mln z\u0142, a oczekiwali drugiej takiej samej transzy za drugie p\u00f3\u0142rocze. Niestety, nie byli w stanie poda\u0107 szczeg\u00f3\u0142\u00f3w wylicze\u0144 podr\u00f3\u017cy i liczby pasa\u017cer\u00f3w podr\u00f3\u017cuj\u0105cych po Wroc\u0142awiu, a tego miasto oczekiwa\u0142o, bowiem chcemy w efektywny spos\u00f3b wydawa\u0107 pieni\u0105dze podatnik\u00f3w<\/em> – t\u0142umaczy nam Patryk Za\u0142\u0119czny<\/strong> z biura prasowego wroc\u0142awskiego urz\u0119du miejskiego.<\/p>\n\n\n\nUrz\u0119dnik podkre\u015bla, \u017ce miasto od pocz\u0105tku pandemii prowadzi\u0142o rozmowy na temat przejrzystych zasad udzielania miejskich dop\u0142at do przejazd\u00f3w pasa\u017cer\u00f3w na terenie Wroc\u0142awia, ale – jak informuje Za\u0142\u0119czny – oczekiwania magistratu, w postaci 40% upustu po stronie kolejarzy nie spotka\u0142y si\u0119 z akceptacj\u0105.<\/p>\n\n\n\n
– St\u0105d nasza decyzja o stworzeniu nowego biletu na komunikacj\u0119 zbiorow\u0105, na kt\u00f3r\u0105 miasto daje a\u017c 80% upust. Bilet miesi\u0119czny NASZ WROC\u0141AW KOLEJ b\u0119dzie przys\u0142ugiwa\u0142 tylko pasa\u017cerom posiadaj\u0105cym bilet miesi\u0119czny na przejazdy kolejowe na terenie miasta. Nowy bilet b\u0119dzie kosztowa\u0142 18 z\u0142 (normalny) i 9 z\u0142 (ulgowy). Co wa\u017cne, wg analiz miasta z nowego biletu b\u0119dzie korzysta\u0142o oko\u0142o 2 tysi\u0105ce os\u00f3b. Prosz\u0119 pami\u0119ta\u0107, \u017ce miasto dop\u0142aca\u0142o za pasa\u017cer\u00f3w, kt\u00f3rzy wsiadali i wysiadali na terenie Wroc\u0142awia, a nie do tych z ca\u0142ej aglomeracji, zatem nie mo\u017cemy w tym przypadku m\u00f3wi\u0107 o tysi\u0105cach podr\u00f3\u017cnych<\/em> – zaznacza Patryk Za\u0142\u0119czny.<\/strong><\/p>\n\n\n\nJak wyja\u015bnia przedstawiciel magistratu, miasto czeka teraz na ruch sp\u00f3\u0142ek kolejowych, kt\u00f3re na ten moment nie zdecydowa\u0142y si\u0119 przyzna\u0107 specjalnego upustu dla pasa\u017cer\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n
– Je\u015bli jednak przystan\u0105 na propozycj\u0119 miasta i przyznaj\u0105 40% zni\u017ck\u0119, w\u00f3wczas koszt dw\u00f3ch bilet\u00f3w by\u0142by por\u00f3wnywalny z obecn\u0105 cen\u0105 Urbancard, a w niekt\u00f3rych przypadkach nawet ni\u017cszy<\/em> – wylicza Za\u0142\u0119czny.<\/strong><\/p>\n\n\n\nUrz\u0119dnik zapowiada, \u017ce aktualna umowa wygasa z ko\u0144cem czerwca, a je\u015bli radni miejscy podejm\u0105 tak\u0105 decyzje na najbli\u017cszej sesji rady miejskiej, nowy bilet zacznie obowi\u0105zywa\u0107 od 1 lipca. <\/p>\n\n\n\n
– Miasto nie wyklucza tak\u017ce sprzeda\u017cy taniego biletu miesi\u0119cznego dla mieszka\u0144c\u00f3w aglomeracji, o ile b\u0119d\u0105 mieli mo\u017cliwo\u015b\u0107 zakupu ta\u0144szych bilet\u00f3w kolejowych i ta\u0144szych bilet\u00f3w na lokaln\u0105 komunikacj\u0119 zbiorow\u0105 organizowan\u0105 przez gminy aglomeracji<\/em> – dodaje Patryk Za\u0142\u0119czny<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nZa\u0142\u0119czny odnosi si\u0119 te\u017c do braku odpowiedzi na pismo dotycz\u0105ce przed\u0142u\u017cenia wsp\u00f3\u0142pracy na obecnych zasadach. <\/p>\n\n\n\n
– Podczas spotkania z przedstawicielami Kolei Dolno\u015bl\u0105skich i Polregio w dniu 16 kwietnia miasto informowa\u0142o, \u017ce oczekujemy na zaj\u0119cie stanowiska przez sp\u00f3\u0142ki odno\u015bnie rabat\u00f3w dla pasa\u017cer\u00f3w w nowym rozwi\u0105zaniu biletowym, o kt\u00f3ry zabiegamy od lutego, jakim mia\u0142by by\u0107 bilet zintegrowany, a nasza formalna odpowied\u017a b\u0119dzie przekazana przewo\u017anikom po po podj\u0119ciu ostatecznych decyzji w tej sprawie. W tym kontek\u015bcie KD nie mo\u017ce by\u0107 zaskoczone podj\u0119tymi przez miasto dzia\u0142aniami <\/em>– zaznacza.<\/p>\n\n\n\nI dodaje:<\/p>\n\n\n\n
– Poza tym, w pismach z listopada i grudnia 2020 roku, kiedy wa\u017cy\u0142y si\u0119 losy umowy, twardo stali przy swoich 26 mln z\u0142otych netto. Dopiero po powa\u017cnych rozmowach ustalono kwot\u0119 na 9,7 mln z\u0142 za p\u00f3\u0142roczn\u0105 umow\u0119, kt\u00f3ra by\u0142a podpisana na czas okre\u015blony i z dniem 30 czerwca wygasa<\/em>.<\/p>\n\n\n\n„Taki obr\u00f3t spraw bulwersuje”<\/h3>\n\n\n\n Micha\u0142 Tekli\u0144ski, prezes stowarzyszenia Bezpartyjny Wroc\u0142aw, t\u0142umaczy, \u017ce sytuacja, w kt\u00f3rej miasto nie zamierza podpisa\u0107 nowej umowy z Kolejami Dolno\u015bl\u0105skimi, budzi wielkie zaniepokojenie. <\/p>\n\n\n\n
– W czasie, gdy o potrzebie rozbudowy i modernizacji transportu zbiorowego m\u00f3wi si\u0119 jak chyba nigdy wcze\u015bniej, gdy do wszystkich dociera, \u017ce jako\u015b\u0107 po\u0142\u0105cze\u0144 komunikacyjnych jest wr\u0119cz wyzwaniem cywilizacyjnym, taki obr\u00f3t spraw zdecydowanie bulwersuje. Oczywi\u015bcie, pandemia dotkn\u0119\u0142a wszystkich, kryzys gospodarczy jest faktem, ale nie mo\u017ce to by\u0107 usprawiedliwienie dla wszystkich dzia\u0142a\u0144 zwi\u0105zanych z tak\u0105 lub inn\u0105 alokacj\u0105 \u015brodk\u00f3w finansowych<\/em> – komentuje Micha\u0142 Tekli\u0144ski.<\/strong><\/p>\n\n\n\nJak podkre\u015bla szef BW, sp\u00f3r dotycz\u0105cy warunk\u00f3w finansowych pomi\u0119dzy w\u0142adzami miejskimi a sp\u00f3\u0142kami kolejowymi dotyczy konstrukcji algorytmu, w oparciu o kt\u00f3ry wyliczana by\u0142a warto\u015b\u0107 kontraktu. <\/p>\n\n\n\n
– Miasto upiera si\u0119, \u017ce jego podstaw\u0105 ma by\u0107 realna liczba podr\u00f3\u017cuj\u0105cych pasa\u017cer\u00f3w, a nie – jak powszechnie przyj\u0119ta praktyka – liczba przejechanych kilometr\u00f3w przez poci\u0105gi. Tak jest np. w Warszawie. Co istotne, liczba pasa\u017cer\u00f3w Kolei Dolno\u015bl\u0105skich podr\u00f3\u017cuj\u0105cych w obr\u0119bie miasta wzros\u0142a radykalnie po decyzji podj\u0119tej po 2018 roku o bezp\u0142atnym bilecie dla senior\u00f3w i uczni\u00f3w<\/em> – zaznacza Micha\u0142 Tekli\u0144ski.<\/strong><\/p>\n\n\n\nJak wyja\u015bnia Tekli\u0144ski, mieszka\u0144cy ch\u0119tnie korzystali z podr\u00f3\u017cy kolej\u0105 (cho\u0107 pandemia oczywi\u015bcie wstrzyma\u0142a ten trend), a Koleje Dolno\u015bl\u0105skie rozwija\u0142y swoj\u0105 sie\u0107 po\u0142\u0105cze\u0144. <\/p>\n\n\n\n
– Dzi\u015b na terenie Wroc\u0142awia funkcjonuje 21 przystank\u00f3w KD, a do ko\u0144ca tego roku b\u0119dzie 10 dodatkowych. Du\u017co wi\u0119ksza Warszawa ma ich na dzi\u015b 35. Trudno zatem zrozumie\u0107 niech\u0119\u0107 w\u0142adz miejskich do kontynuowania negocjacji i znalezienia rozwi\u0105zania dobrego dla obu stron <\/em>– dodaje prezes Bezpartyjnego Wroc\u0142awia.<\/p>\n\n\n\nO dalszym rozwoju ca\u0142ej sprawy b\u0119dziemy Was informowa\u0107.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Regionalni przewo\u017anicy kolejowi z\u0142o\u017cyli miastu propozycj\u0119 przed\u0142u\u017cenia umowy, w my\u015bl kt\u00f3rej do jazdy poci\u0105gami po Wroc\u0142awiu wystarczy bilet MPK. Magistrat jednak na ni\u0105 nie odpowiedzia\u0142. Dlaczego? Przypomnijmy, od 2013 roku bilety na przejazd wroc\u0142awsk\u0105 komunikacj\u0105 miejsk\u0105 s\u0105 honorowane w poci\u0105gach Kolei Dolno\u015bl\u0105skich i Polregio na wszystkich odcinkach w granicach stolicy Dolnego \u015al\u0105ska (czyli mi\u0119dzy stacjami […]<\/p>\n","protected":false},"author":19,"featured_media":18472,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"off","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":""},"categories":[4,2910],"tags":[2363,598,5583,5346],"yoast_head":"\n
Koniec jazdy poci\u0105giem po Wroc\u0142awiu na bilecie MPK?<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n