{"id":1516381,"date":"2021-01-27T15:13:08","date_gmt":"2021-01-27T14:13:08","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=1516381"},"modified":"2021-01-27T15:29:00","modified_gmt":"2021-01-27T14:29:00","slug":"wlodarze-dolnoslaskich-miast-pisza-do-gddkia-w-sprawie-a4-i-s5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/nasze-miasto\/wlodarze-dolnoslaskich-miast-pisza-do-gddkia-w-sprawie-a4-i-s5\/","title":{"rendered":"W\u0142odarze dolno\u015bl\u0105skich miast pisz\u0105 do GDDKiA w sprawie A4 i S5"},"content":{"rendered":"\n

Budowa nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostom\u0142oty\u2013 Wroc\u0142aw, utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 na tym odcinku, przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie \u0142\u0105cznika S5 oraz \u0142\u0105cznika Aglomeracji Wa\u0142brzyskiej z w\u0119z\u0142em S3 w\u00a0Bolkowie – to g\u0142\u00f3wne postulaty dolno\u015bl\u0105skich samorz\u0105dowc\u00f3w, kt\u00f3re znalaz\u0142y si\u0119 w petycji do Generalnej Dyrekcji Dr\u00f3g Krajowych i Autostrad.<\/h2>\n\n\n\n

W \u015brod\u0119 27 stycznia petycj\u0119 skierowan\u0105 do GDDKIA podpisali prezydenci o\u015bmiu dolno\u015bl\u0105skich miast (Wroc\u0142awia, Wa\u0142brzycha, \u015awidnicy, Boles\u0142awca, Jeleniej G\u00f3ry, Legnicy, G\u0142ogowa i Lubina) oraz marsza\u0142ek Dolnego \u015al\u0105ska. W\u0142odarze poparli tym samym jedn\u0105 z z propozycji przebiegu A4, kt\u00f3re obecnie konsultuje GDDKiA. Chodzi o tzw. Kombinacj\u0119 IV, kt\u00f3ra zak\u0142ada przebudow\u0119 (po starym \u015bladzie) autostrady A4 na odcinku Krzy\u017cowa \u2013 Kostom\u0142oty oraz budow\u0119 nowego odcinka A4 od w\u0119z\u0142a Wichr\u00f3w do w\u0119z\u0142a Stary \u015alesz\u00f3w<\/a><\/span>. <\/p>\n\n\n\n

Prezydenci dolno\u015bl\u0105skich miast postuluj\u0105 – w ramach poprowadzenia nowej drogi ekspresowej S5 – m.in. tak\u017ce zaprojektowanie i realizacj\u0119 kr\u00f3tkiego \u0142\u0105cznika od przysz\u0142ego w\u0119z\u0142a \u015awidnica na drodze S5<\/strong>, kt\u00f3ry obej\u015bciem \u015awidnicy, po\u0142\u0105czy drog\u0119 S5 z drog\u0105 DW 382 czy konieczno\u015b\u0107 pilnego po\u0142\u0105czenia Aglomeracji Wa\u0142brzyskiej z budowan\u0105 drog\u0105 S3 poprzez \u0142\u0105czniki do w\u0119z\u0142\u00f3w w rejonie Sad\u00f3w Dolnych i Kamienna G\u00f3ra<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Na odcinku A4 Kostom\u0142oty \u2013 Wroc\u0142aw w latach 2014-2020 dosz\u0142o do ponad 7,5 tysi\u0105ca zdarze\u0144 \u2013 7238 kolizji i 318 wypadk\u00f3w – \u015brednio to oko\u0142o 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego czy wystarczaj\u0105cej liczby Miejsc Obs\u0142ugi Podr\u00f3\u017cnych nie jest dostosowana do standard\u00f3w autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruch\u00f3w regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy<\/em> \u2013 m\u00f3wi Jacek Sutryk<\/strong>, prezydent Wroc\u0142awia.<\/p>\n\n\n\n

Prezydent Wa\u0142brzycha Roman Sze\u0142emej, inicjator petycji do GDDKiA, podkre\u015bla, \u017ce planowanie przebiegu nowych dr\u00f3g ekspresowych i autostrady A4 ma olbrzymie znaczenie dla\u00a0rozwoju spo\u0142eczno-gospodarczego Dolnego \u015al\u0105ska.<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

Jest niezwykle istotne, aby przy pracach nad\u00a0wyznaczeniem przebiegu tych dr\u00f3g bra\u0107 pod uwag\u0119, nie tylko argument finansowy, ale przede wszystkim skutki dla dalszego rozwoju naszego wojew\u00f3dztwa<\/em> \u2013 dodaje Sze\u0142emej<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

„Nowa autostrada to szansa na rozw\u00f3j regionu”<\/h3>\n\n\n\n

Prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski zaznacza, \u017ce budow\u0119 nowego korytarza autostrady A4 nale\u017cy traktowa\u0107 jako inkubator rozwoju i now\u0105 o\u015b rozwojow\u0105 aglomeracji i regionu.<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

Poprowadzenie A4\/S5 wg Kombinacji IV daje szans\u0119 na integracj\u0119 najwi\u0119kszych obszar\u00f3w aglomeracyjnych poprzez po\u0142\u0105czenie ich systemem szybkich dr\u00f3g. Po\u0142udnie Dolnego \u015al\u0105ska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wci\u0105\u017c pozostaje wykluczone komunikacyjnie<\/em> \u2013 sugeruje Tadeusz Krzakowski.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Sygnatariusze petycji podkre\u015blaj\u0105, \u017ce najwi\u0119ksze Miejskie Obszary Funkcjonalne Dolnego \u015al\u0105ska (Wroc\u0142awski, Legnicko-G\u0142ogowski, Wa\u0142brzyski i Jeleniog\u00f3rski), nie zosta\u0142y do tej pory po\u0142\u0105czone drog\u0105 ekspresow\u0105, kt\u00f3ra znacz\u0105co przyczyni\u0142aby si\u0119 do integracji tych o\u015brodk\u00f3w oraz zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju regionu.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Wyb\u00f3r Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 \u0142\u0105czy – w zasi\u0119gu oddzia\u0142ywania tych dr\u00f3g do 50 km – wszystkie rdzenie wspomnianych obszar\u00f3w funkcjonalnych. Przyj\u0119cie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju ca\u0142ego Dolnego \u015al\u0105ska<\/em> \u2013 twierdzi prezydent \u015awidnicy Beata Moskal-S\u0142aniewska.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Autorzy dokumentu zaznaczaj\u0105, \u017ce poprowadzenie nowej drogi ekspresowej S5 od przysz\u0142ego w\u0119z\u0142a A4\/S8 Olbrachtowice przez p\u00f3\u0142nocny obszar Aglomeracji Wa\u0142brzyskiej do w\u0119z\u0142a S3 w Bolkowie nie rozwi\u0105zuje wszystkich problem\u00f3w komunikacyjnych w po\u0142udniowej cz\u0119\u015bci Aglomeracji Wa\u0142brzyskiej. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ruch samochodowy z\u00a0zachodu na wsch\u00f3d wojew\u00f3dztwa, ale tak\u017ce zje\u017cd\u017caj\u0105cy z S3 i A4\/S5 do Dzier\u017coniowa, Z\u0105bkowic \u015al. i K\u0142odzka, pot\u0119gowa\u0107 b\u0119dzie i tak zakorkowana w tej chwili \u015awidnica, przez kt\u00f3r\u0105 przechodzi wa\u017cna dla regionu tzw. droga podsudecka DW 382. Dlatego wymogiem staje si\u0119 przy planowaniu i\u00a0budowie S5, zaprojektowanie kr\u00f3tkiego \u0142\u0105cznika od przysz\u0142ego w\u0119z\u0142a \u015awidnica, kt\u00f3ry obej\u015bciem \u015awidnicy po\u0142\u0105czy drog\u0119 S5 z drog\u0105 DW 382<\/em> – wyliczaj\u0105.

Ich zdaniem, zlokalizowanie drogi S5 na p\u00f3\u0142noc od podstrefy wa\u0142brzyskiej WSSE stanowi problem logistyczny dla\u00a0g\u0142\u00f3wnych inwestor\u00f3w w tej cz\u0119\u015bci WSSE. T\u0142umacz\u0105, \u017ce wielokrotnie kierowali oni (m.in. Toyota, Ronal, Faurecia) postulaty, aby skr\u00f3ci\u0107 tras\u0119 dostaw produkt\u00f3w z tych zak\u0142ad\u00f3w do centr\u00f3w dystrybucyjnych na\u00a0S\u0142owacji i w Czechach. Dodaj\u0105, \u017ce przejazd na p\u00f3\u0142noc po to, aby poprzez drog\u0119 S3 pojecha\u0107 na po\u0142udnie, nie tylko nie skraca obecnej trasy dojazdu przez Lubawk\u0119, ale j\u0105 wr\u0119cz wyd\u0142u\u017ca o ok. 40-50 km.<\/p>\n\n\n\n

W zwi\u0105zku z tym, \u017ce budowa nowej S5 to perspektywa kilkunastu lat, podtrzymujemy wcze\u015bniejsze postulaty, zawarte m.in. w Strategii Rozwoju Wojew\u00f3dztwa Dolno\u015bl\u0105skiego do 2030, pilnej konieczno\u015bci po\u0142\u0105czenie Aglomeracji Wa\u0142brzyskiej z budowan\u0105 drog\u0105 S3 poprzez tzw. \u0142\u0105czniki do\u00a0w\u0119z\u0142\u00f3w Sady Dolne i Kamienna G\u00f3ra Ptaszk\u00f3w. T\u0105 spraw\u0105 ju\u017c od kilku lat zajmuj\u0105 si\u0119\u00a0profesjonalne instytucje podleg\u0142e Urz\u0119dowi Marsza\u0142kowskiemu.\u00a0Z przedstawionych w drodze d\u0142ugotrwa\u0142ej analizy i po licznych konsultacjach wariant\u00f3w, po\u0142\u0105czenie obwodnicy Szczawna – Zdr\u00f3j\u00a0z w\u0119z\u0142em Sady Dolne okaza\u0142o si\u0119 nie tylko najta\u0144sze, najkr\u00f3tsze, ale r\u00f3wnie\u017c prawie nie ingeruj\u0105ce w infrastruktur\u0119 komunaln\u0105. Zwracamy uwag\u0119, \u017ce zar\u00f3wno Wa\u0142brzych, ale r\u00f3wnie\u017c Szczawno-Zdr\u00f3j, Stare Bogaczowice i Bogusz\u00f3w-Gorce, bez realizacji tego \u0142\u0105cznika, pozostan\u0105 wykluczone je\u015bli chodzi o szybkie i funkcjonalne po\u0142\u0105czenie z drog\u0105 S3 i sieci\u0105 dr\u00f3g ekspresowych i autostrad\u00a0\u00a0w Polsce<\/em> \u2013 dodaje Roman Sze\u0142emej<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n